farshad

farzankia

I udstillingen “Almost Forever” præsenterer Farshad Farzankia en serie nye værker på papir med fugle, fisk, mennesker og kamæleoner. Figurerne har flere lighedstræk med kimærerne i græsk mytologi, disse fabelvæsner sammensat af forskellige dyr. I Farzankias værker får fuglene menneskeben, og fisk får vinger. Der er figurer, som ligner en blanding af menneske og geometrisk form.

Farshad Farzankias figurer er hver især deres egen, men i sammenhæng bliver de del af et større visuelt og poetisk system – som tegn i et ukendt sprog bestående af vilde hieroglyffer. 

Skitsehandlen har også produceret en begrænset serie t-shirts med et af udstillingens motiver i samarbejde med kunstneren og lavet i Thy, og på åbningsdagen udgiver vi et katalog med udstillingens værker og ny tekst af kurator og forfatter Louise Rytter.

Om kunstneren.

Farshad Farzankia (f. 1980) er iransk-dansk billedkunstner med maleri og værker på papir som sine primære formater. Han har haft soloudstillinger på ARKEN (2021) og Willumsens Museum (2022), foruden flere gruppeudstillinger, senest “FEEL ME” på Trapholt (2025), og han har haft flere soloudstillinger i udlandet, bl.a. i Seoul og New York. Han er repræsenteret af Andersen’s Contemporary i København.

about the artist.

Farshad Farzankia (b. 1980) is an Iranian-Danish artist whose primary media are painting and works on paper. He has had solo exhibitions at ARKEN (2021) and Willumsens Museum (2022), in addition to numerous group exhibitions, most recently “FEEL ME” at Trapholt (2025). He has also held several solo exhibitions abroad, including in Seoul and New York. He is represented by Andersen’s Contemporary in Copenhagen.

Exhibition text by Louise Rytter.

  • I Almost Forever præsenterer Skitsehandlen en stor serie papirværker af Farshad Farzankia – skabt på rejser gennem Danmark, på strande, i tog, i ro og i bevægelse. Udstillingen hylder papiret som et frirum, hvor tanke og handling mødes, og hvor erindring konfronterer virkeligheden. For Farzankia er det at skabe en nødvendighed – hans måde at begribe en verden, der forandrer sig med galopperende hast. Hvert værk kredser om tiden, der rinder ud, og det, vi forsøger at fastholde, mens det glider bort. Hans verden står aldrig stille. Kunsten bliver et kompas og et forsøg på at finde ro midt i rytmen, der aldrig stopper.

    At vise papirværkerne i Faaborg skaber et møde mellem tradition og forandring. Fyn har en lang historie med kunst på papir og lærred – blandt andet Fynbomalerne, der primært malede den danske natur, blomster og dyr. De søgte det umiddelbare indtryk af verden, hvor lys, farve og vejr blev maleriets centrum, og hvert penselstrøg var et direkte svar på øjeblikket. Som hos Fynbomalerne udspringer Farzankias billeder af verden her og nu, men han tilfører samtidig en ny global bevidsthed og et personligt symbolsprog, hvor linjerne insisterer, farverne pulserer, og symbolerne er både private og universelle.

    "Papiret er mit hurtigste sprog, hvor tankerne får vinger," siger Farzankia. Hver streg er intuitiv, hver farve bærer et åndedrag af det, han mærker. Hvor lærred og oliemaling kræver kontrol, tillader papiret og fedtfarven spontanitet – her kan sindet og fantasien flyde frit. Hans første rejse ind i kunstens univers fandt sted som dreng i Teheran, hvor et farvekridt på vej hjem fra skole blev til fantasifulde figurer på bygninger og veje. Barnets fantasi, stadig synlig i hans værker, møder i dag refleksioner fra et liv med flugt, tab og genopbygning. Farzankias streg vidner om et liv i bevægelse – en eksistens, der strømmer som en uendelig kosmisk fortælling.

    Farzankias baggrund gennemsyrer værkerne som en understrøm. Fuglene peger mod frihed, fiskene mod forvandling, og vinger og øjne åbner portaler mellem det synlige og skjulte, der bevæger sig i takt med hans sind. Hans figurer fungerer som spejle og øjebliksbilleder. Værket 8 Mile portrætterer en sammensmeltning af en engel, Moder Jord og et nøglehul, stående som en magtfuld skabning på en hvedemark.

    “Figuren står i det ultimative power pose, og forsøger at give beskueren styrke" siger Farzankia. 

    Værket bliver et symbol på en dragende kraft og indgang til frihed, samtidig med at farvevalget bærer en rodnet varme, der kan virke både faretruende og kærlig.

    Farzankia deler fascinationen af fugle og fisk med Fynbomalerne, men hans streg står i kontrast til deres dokumentariske tradition, og hans fugle omformes til fabulerende, symbolske og intuitive selvportrætter. I iransk tradition symboliserer fugle frihed, sjælens rejse og forbindelsen mellem jord og himmel, mens de i dansk natur tradition repræsenterer observation, nysgerrighed og nærvær. 

    "Jeg kan tegne 20 fugle for at forstå en følelse. At tegne er at huske, at mærke, at eksistere. At finde styrke i håb, i kærlighed, i modstandskraft," siger Farzankia.

    Hans fisk er hverken levende eller døde, men fremstår som halve skeletter med markante hoveder og dragende øjne – imaginære væsener mellem observation og fantasi. Titler som Airstarlux Fish, Cray Portifino Fish og Bagage Fish indkapsler erfaringer og minder, vi bærer med os gennem livet, samtidig med at de kan læses som en kritik af de mønstre, begrænsninger og forventninger, han dagligt konfronteres med.

    Farzankia lader sine farver eksplodere som en sommermark: valmuerød, solsikkegul, kornblomstblå, lavendel lilla, lyserød kløver, markgrøn og gylden hvede. Hver nuance er et ekko af landskabets lys og luft. Farverne bærer følelser, der bliver til tro og formes til fortællinger – en strøm, hvor fantasi, hukommelse og nærvær smelter sammen, og omslutter beskueren som et vindstød gennem blomstrende marker, hvor poesi og intensitet flyder frit.

    I Almost Forever træder vi ind i Farzankias bevidsthed – et univers, hvor kunst og liv smelter sammen, og hvor mødet med Skitsehandlens rum skaber et særligt nærvær; et sted, hvor papir, krop og bevidsthed flyder sammen i en fælles undersøgelse af, hvad det vil sige at være menneske i tiden – omsluttet af en kosmisk strøm, der bærer øjeblikket mod det næsten uendelige.

    ————

    Louise Rytter er selvstændig kunstrådgiver, forfatter og kurator. Hun har tidligere været assistent kurator på Victoria & Albert Museum og program manager hos Google Arts & Culture. Hun er uddannet fra Central Saint Martins, og forfatter til Louis Vuitton: Catwalk og The World According to Lee McQueen.

  • Almost Forever presents an extensive series of paper works by Farshad Farzankia—created during travels across Denmark, on beaches, in trains, in stillness and in motion. The exhibition celebrates paper as a space of freedom, where thought and action meet, and where memory confronts reality. For Farzankia, creating is a necessity—a way to make sense of a rapidly changing world. Each work reflects the passage of time and the things we try to hold onto as they slip away. His world is never still; art becomes a compass, a search for calm within a rhythm that never ceases.

    Presenting the works in Faaborg creates a dialogue between tradition and change. Funen has a rich history of art on paper and canvas, most notably the Funen Painters, who captured the immediacy of light, colour, and weather in the Danish landscape. Like them, Farzankia’s works arise from the experience of the present, but he adds a global awareness and a personal symbolic language, where lines insist, colours pulse, and symbols are both private and universal.

    “Paper is my fastest language, where thought takes flight,” Farzankia says. Every stroke is intuitive, every colour carries a breath of feeling. Where canvas and oil demand control, paper and oil stick allow spontaneity—here, mind and imagination flow freely. His early explorations in Tehran, drawing with crayons on streets and walls, meet reflections of a life shaped by flight, loss, and reconstruction. His line testifies to a life in motion—an existence that unfolds as an ongoing cosmic narrative.

    Farzankia’s background runs through the works like an undercurrent. Birds point to freedom, fish to transformation, and wings and eyes open portals between the visible and the hidden. Crucially, his birds—unlike the documentary tradition of the Funen Painters—are transformed into imaginative, symbolic, and intuitive self-portraits.

    In 8 Mile, an angel, Mother Earth, and a keyhole merge into a powerful figure standing in a wheat field. “The figure stands in the ultimate power pose, offering strength to the viewer,” Farzankia says. The work becomes a symbol of a compelling force and an entry into freedom, while its warm palette can feel both tender and commanding.

    Farzankia shares the Funen Painters’ fascination with birds and fish, yet his line stands in contrast to their documentary approach. In Iranian tradition, birds represent freedom, the soul’s journey, and the link between earth and sky, while in Danish nature tradition they embody observation, attentiveness, and presence.

    “I can draw twenty birds to understand a feeling. To draw is to remember, to feel, to exist. To find strength in hope, in love, in resilience,” he explains.

    His fish are neither alive nor dead, but appear as half-skeletons with striking heads and hypnotic eyes—imaginary beings balancing observation and fantasy. Titles such as Airstarlux Fish, Cray Portifino Fish, and Bagage Fish encapsulate experiences and memories we carry through life, while also commenting on the patterns, limitations, and expectations he confronts in daily life.

    Farzankia’s colours explode like a summer meadow: poppy red, sunflower yellow, cornflower blue, lavender, pink clover, meadow green, and golden wheat. Each hue is an echo of the landscape’s light and air. The colours carry emotion, shaping narratives where imagination, memory, and presence merge, enveloping the viewer like a gust of wind through flowering fields.

    In Almost Forever, we enter Farzankia’s consciousness—a universe where art and life converge, and where the encounter with Skitsehandlen’s space creates a unique presence: a place where paper, body, and mind meet in a shared reflection on what it means to be human, carried by a cosmic current toward the almost infinite.


    ————

    Louise Rytter is an independent art advisor, author, and curator. She was previously Assistant Curator at the Victoria & Albert Museum and Program Manager at Google Arts & Culture. She graduated from Central Saint Martins and is the author of Louis Vuitton: Catwalk and The World According to Lee McQueen.

Photo: Petra Kleis.

vil du se værklisten?

Send din e-mail til os, hvis du gerne vil se værklisten og have besked, hvis vi får nye værker fra kunstneren. Se vores persondatapolitik her.

CONTACT US.

If you would like to receive a list of available works or be notified when we receive new artworks by this artist, please contact us.